3 października 2016

Audi S6 - dwa oblicza w jednym nadwoziu (test)


   Audi A6 to najchętniej kupowany samochód klasy premium w Polsce. Popularności tego modelu nie można się dziwić, ponieważ jest to ciekawie zaprojektowany samochód z kilkoma wersjami nadwozia oraz szeroką paletą silników. Przykładowo konfigurując Audi A6 możemy wybierać spośród trzech wersji nadwozia: Limousine, Avant, allroad quattro oraz silników benzynowych oraz diesla, których moc oscyluje w przedziale od 190KM do aż 605KM. Wybierając A6 naprawdę mamy z czego wybierać: uterenowione A6 allroad, mocarny diesel w Audi A6 competition, ultra sportowe Audi RS6 performance czy limuzyna z lekką nutką sportu Audi S6, o której to chciałbym Wam dziś opowiedzieć trochę więcej.

Zobacz film, który nagrałem podczas testu Audi S6
Subskrybuj mój kanał na You Tube - nie przegap żadnej nowości :)


Z ZEWNĄTRZ


Spoglądając na testowe Audi S6 z zewnątrz nic nie zdradza jaka moc kryje się pod maską tego egzemplarza. Perłowy kolor „Daytona Grey” w połączeniu z opcjonalnym pakietem optycznym czerń, brak charakterystycznych dla wersji S srebrnych lusterek, które w tym egzemplarzu zostały pomalowane pod kolor nadwozia. Jestem prawie pewien, że każda osoba, którą wyprzedzi ten samochód będzie w 100% pewna, że to na pewno trzy litrowy diesel z pakietem S line. Tak zareaguje osoba nie wtajemniczona, bo wprawne oko od razu wypatrzy charakterystyczne dla wersji S6 oznaczenie V8T na nadkolach, inaczej narysowany przedni zderzak, większe wloty powietrza, czy też inny grill single frame. I oczywiście najbardziej charakterystyczny wyróżnik wersji S6, czyli cztery końcówki układu wydechowego, które w tym egzemplarzu są czarne, co wyróżnia opcjonalny sportowy układ wydechowy. Jak dla mnie zdjęcie tak skonfigurowanego egzemplarza Audi S6 powinno znaleźć się w encyklopedii motomaniaka, jako ilustracja hasła sleeper. Sleeper – samochód, który z zewnątrz nie zdradza swojej mocy czy osiągów.

WEWNĄTRZ



Audi S6 to przedstawiciel segmentu premium, dlatego na wyposażeniu standardowym tego samochodu znalazło się wiele opcji uprzyjemniających jazdę kierowcy oraz pasażerom i jeszcze dłuższa lista opcji dodatkowych, które zostały zaznaczone przez kogoś konfigurującego ten samochód. Nie będę opowiadał o nich wszystkich, bo ten tekst miałbym długość encyklopedii. Skupię się tylko na tych najistotniejszych i najfajniejszych.




Z bardzo długiej listy opcji dodatkowych we wnętrzu Audi S6 znalazły się sportowe fotele wykończone skórzaną tapicerką Valcona, które wbrew nazwie są wyjątkowo wygodne a dodatkowo zapewniają genialnie podparcie w szybko pokonywanych zakrętach. Deskę rozdzielczą wykończono opcjonalnym dekorem z drewna Beaufort, które w wyniku bardzo długiego procesu obróbki w Stanach Zjednoczonych, bo tylko tam wykonuje się taki dekor pocięto a następnie posklejano wraz z wąskimi paskami aluminium. Bardzo kosztowna, ale idealnie pasująca do charakteru szybkiej limuzyny z dużym silnikiem opcja, która podkreśla styl tego wnętrza.



Audi oprócz tego, że komfortowe ma na swoim pokładzie pokaźną dawkę systemów multimedialnych i asystentów, które mają za zadanie pomóc kierowcy. Head-up display, asystent parkowania, system kamer 360 stopni czy Audi pre sens plus, to tylko niektóre z opcji dodatkowych jakie znalazły się we wnętrzu Audi S6. Większością systemów sterujemy z poziomu systemu MMI do którego najgłębiej skrywanych zakamarków możemy się dostać z przycisków umieszonych na kierownicy lub gładzika umieszczonego na konsoli środkowej. I tutaj największe zaskoczenie, bo chociaż system MMI w Audi S6 ma już swoje lata świetności za sobą, to i tak pozostawia w tyle systemy konkurentów, którzy raczej nie wiedzą co znaczy szybki i przyjazny użytkownikowi system info rozrywki.

WRAŻENIA Z JAZDY

Pod maską Audi S6 pracuje cztero litrowy silnik V8 biturbo znany z Bentleya Continental GT V8, który w Audi generuje 450KM oraz 550Nm. Według danych producenta taki zestaw powinien rozpędzić się od zera do 100 km/h 4,4,s i zatrzymać przy 250 km/h, kiedy dobije do elektronicznej blokady założonej przez producenta. Nie gadajmy za dużo i sprawdźmy jak to brzmi.

Posłuchaj jak brzmi Audi S6 w porównaniu z Audi RS6 performance

Subskrybuj mój kanał na You Tube - nie przegap żadnej nowości :)

Audi S6 to jak mówiłem wcześniej sleeper, który przy pierwszym spotkaniu nie robi takiego wrażenia jak ostentacyjne RS6. Audi S6 jest stonowane w wyglądzie i dopóki pozostajemy w trybie komfortowym spokojne i rozważne. Po części jest to zasługa standardowego pneumatycznego zawieszenia, które w S6 świetnie izoluje kierowcę od wszelkich nierówności, których na polskich drogach nie brakuje oraz 7 biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów S tronic, która jest standardowym wyposażeniem Audi S6, a której to z powodu wyższego momentu obrotowego nie można zamówić do RS6.



Skrzynia S tronic pracuje nie zauważalnie w trybie comfort i tak samo w trybie dynamic. Oprócz tego skrzynia S tronic oferuje w S6 funkcję, której próżno szukać w RS6. Launch control, bo o tej funkcji mowa zapewnia kierowcy maksymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego, jedyne co trzeba zrobić to przełączyć się w tryb dynamic wcisnąć gaz w podłogę trzymając równocześnie wciśnięty pedał hamulca. Poczekać krótką chwilę aż silnik wdrapie się na około 3 tysiące obrotów i puścić pedał hamulca. Wszystko co dzieje się później to tylko nagły przypływ adrenaliny, przeciążenie które w ciska w fotel i unoszące się do góry kąciki ust. W tym niekontrolowanym przypływie radości ważne jest, aby w końcu nacisnąć pedał hamulca, bo chwila nieuwagi i zatrzyma nas policja lub ewentualnie kaganiec założony przez Audi na 250 km/h, ale wtedy już ciężko będzie cokolwiek wytłumaczyć.


Skoro poruszyliśmy temat agresywności, to warto wspomnieć coś o drugim obliczu Audi S6 tym bardziej dzikim, które ujawnia się w trybie dynamic. Kiedy skrzynia zaczyna szybciej zmieniać biegi, sportowy wydech staje się słyszalny we wnętrzu pomimo genialnego wyciszenia i dźwiękoszczelnych szyb, pneumatyczne zawieszenie staje się sztywniejsze, a sam silnik wkręca się dużo wyżej. I to drugie oblicze tego samochodu zaskakuje mnie o wiele bardziej, bo podróż w trybie dynamic tą limuzyną z dozwolonymi prędkościami staje się wyzywaniem nawet przy niewielkim wciśnięciu gazu. W jeździe z dużymi prędkościami pomaga opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, który w każdej sytuacji stara się podjąć jak najbardziej optymalną decyzję o rozdzieleniu mocy na odpowiednie koło a opcjonalne ceramiczne hamulce pomagają zatrzymać dwutonową limuzynę w miejscu i nie ważne czy jedziemy 140 czy 50 km/h.

PODSUMOWANIE




Ogromne zaskoczenie to pierwsze słowa, które cisnęły mi się na usta, po zakończeniu mojej przejażdżki Audi S6. Piszę o tym, bo czekając na test tego samochodu nie miałem, co do niego żadnych wygórowanych oczekiwań. W końcu czym mógł mnie zaskoczyć samochód, który w gamie Audi A6 plasuje się gdzieś pomiędzy A6 competition a Audi RS6.


Jak się później okazało Audi S6 nie jest żadnym półśrodkiem dla niezdecydowanych, a największym plusem tego samochodu jest zaskakująca łatwość z jaką może on zmienić swoje oblicze pomiędzy komfortową limuzyną a dynamicznym sedanem dzięki jednemu kliknięciu w systemie MMI. Piszę o tym, bo strasznie spodobał mi się urok Audi S6 limuzyny, która w jednym nadwoziu skrywa dwa oblicza. To pierwsze grzeczne i ułożone w trybie komfortowym oraz to drugie dzikie i nieposkromione w trybie dynamic, kiedy nabiera prędkości i pędzi po autostradzie, jak po torach dzięki napędowi quattro. Ktoś może powiedzieć, że to żadna nowość w końcu każdy samochód ma dziś tryby jazdy, dzięki którym może zmieniać pracę zawieszenia, silnika, skrzyni biegów. To prawda, ale każdej osobie, która tak mówi polecam sprawdzić jak dużo różnica dzieli w Audi S6 tryb komfortowy od dynamicznego. PRZEPAŚĆ!!!

Dla kogo jest więc Audi S6? Jeżeli nie lubisz wyróżniać się z tłumu, jesteś zdecydowanym przeciwnikiem downsizingu, diesel to nie twoja bajka, a rosnące ceny 98 oktanowej benzyny to dla Ciebie kwestia drugorzędną. To jestem pewien, że w salonie Audi znajdziesz coś co Cię zainteresuje.



DANE TECHNICZNE

Napęd
Silnik: ośmiocylindrowy podwójnie doładowany silnik V8, pojemność 3993 cm3
Typ napędu: quattro, stały na wszystkie koła
Moc maksymalna: 450KM (5 500 obr/min)
Maks. moment obrotowy: 550Nm (1400-5800 obr/min)
Skrzynia biegów: automatyczna 7 biegowa dwusprzęgłowa S tronic
Nadwozie
Długość/Szerokość/Wysokość: 4931/1874/1440mm
Pojemność bagażnika: 565l
Masa własna: 1970kg
Osiągi
Przyśpieszenie 0-100km/h: 4,4s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 13,3/7,1/9,4 l/100km

Cena wersji podstawowej Audi S6: 394 600 zł
Cena testowanego egzemplarza z wyposażeniem opcjonalnym: 590 900zł

Obejrzyj moją relację z Audi quattro expereince
Subskrybuj mój kanał na You Tube - nie przegap żadnej nowości :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz